Hem » Spelnyheter » Spelreklamen ökar i Sverige

Spelreklamen ökar i Sverige

På spelmarknaden finns en rad aktörer utöver de svenska representerade och många av dessa marknadsför sig i tv-reklam, trots främjandeförbud och en rad olika restriktioner rörande den här typen av marknadsföring – men utan reklamen, hur ska man då veta vilket casino man ska spela på?

Gambling OnlineIntresset för onlinespel och casinospel är stort i Sverige och på tv går reklampauserna varma av olika reklamfilmer för olika spelbolag som lockar med höga vinster och förmånliga erbjudanden. Så vilket är bäst och vart ska man välja att öppna ett spelkonto om man nu vill spela? Förlitar man sig bara på tv-reklam och reklam i annan media kan det bli svårt, för denna är nästan alltid sponsrad av casinot själva i syfte att just locka spelarna till sig. Istället kan det därför vara bra att göra lite egna efterforskningar och läsa på om vad de olika casinona och spelsajterna faktiskt har att erbjuda och därefter göra sitt val. En plats man kan läsa både om aktuella erbjudanden, regler och olika recensioner på är exempelvis casinowings.se som också tar en direkt till casinot man fastnat för när man hunnit bilda sig en uppfattning om det.

Spelreklam trots främjandeförbud

marketing marknadsföring MINDRENågot som troligtvis inte undgått någon som slötittat i reklampausen mellan två olika program på tv är att det går en hel del reklam för olika casinon och andra spelsajter. Detta trots att vi har ett rådande främjandeförbud mot just den här typen av reklam, vilket man kan läsa mer om hos Riksdagen där detta står att läsa mer ingående om. Men sanningen är att kommersiell tv idag är beroende av intäkterna som just spelreklamen ger, och många av tv-kanalerna är undantagna främjandeförbudet då dessa har sina sändningsrättigheter i utlandet och inte i Sverige och det är endast i Sverige som främjandeförbudet gäller. Något som till exempel Resumé skriver är att just spelreklamen idag på tv står för en hel tiondel av all köpt tv-reklam i landet vilket är något man kan jämföra med år 2013 då spelreklamen endast upptog 3 procent av all tv-reklam. Vad denna tiondel innebär är till exempel en ökning med hela 20 procent mot år 2015, och för i år väntar den här typen av reklam att växa sig ännu starkare.

All reklam är inte okej

Något som man dock bör veta med sig när man tittar på spelreklam i Sverige på tv är att all reklam som sänds faktiskt inte är tillåten. Något som bland annat Svenska Dagbladet skriver är hur svenska Reklamombudsmannen bannat många av bolagen och deras reklamer genom åren – mycket på grund av dess otydlighet eller att man använt vissa begrepp i filmerna som inte är okej såsom till exempel ordet ”gratis”. I tidningen säger även Gustaf Hoffstedt, chef för branschföreningen Bos, att han har förståelse för hur spelreklamen på tv kan vara tröttsam och tjatig men att detta också hänger ihop med den övertydlighet som krävs för att inte bli fälld av Reklamombudsmannen. Likaså menar han att anledningen till att just tv har blivit bolagens största media att marknadsföra sig i har att göra just med de begränsningar som spelsajter och casinon har att marknadsföra sig i med tanke på de svenska reglerna och riktlinjerna för marknadsföringen som finns idag. Därför ser finns heller inget som tyder på att reklam av denna typ kommer minska – snarare tvärt om.

Comments are closed.